dissabte, 19 de gener del 2008

Els esquerrans

Tothom coneix algú que sigui esquerrà, o potser tu mateix ho ets. De fet, entre un 10% i un 15% de la població és esquerrana i és una característica que afecta més als homes (13%) que a les dones (9%), sense saber el perquè.

Un esquerrà té més fàcilitat per utilitzar la mà esquerra, el peu esquerre, l'ull esquerre, l'orella esquerra. Així doncs, un esquerrà i un dretà utilitzen estris de manera diferent, fan gestos diferents o es saluden diferent.

Antigament, pel fet de ser diferents (i ser una minoria), els esquerrrans eren perseguits per moltes supersticions. Fins fa poc es considerava que era un càstig de Déu o que era un signe d'influència satànica. Als anys 60, a Espanya, no es permetia fer exàmens d'ingrés al batxillerat amb la mà esquerra.

Objectes i accions no adaptats als esquerrans:

  1. Tisores: Hi ha tisores amb els ulls adaptats als dretans (i que provoquen mal als esquerrans. A més a més, un esquerrà no pot seguir bé la línia per on vol tallar.
  2. Canya de pescar: El rodet per estirar el fil està situat a la dreta de la canya.
  3. Llevataps i obrellaunes, fins i tot, les maquinetes (afiladors de llapis).
  4. Ratolí: Hi ha ratolins que són ergonònims (però només per dretans!). Els botons els tenen alternats (n'han de canviar la configuració). A un dretà li costarà imaginar un esquerrà utilitzant el ratolí a l'esquerra del teclat, però és així.
  5. Esports: Els pals de golf estan fets únicament per a dretans i et costarà molt trobar un guant de beisbol per a esquerrans.
  6. Rellotge: Molts rellotges tenen els botons situats a la seva dreta, per tal de posar-te'l a l'esquerra i tocar els botons o rodetes amb la dreta. En resum: un esquerrà que porti el rellotge a la dreta, s'haurà de treure el rellotge per tocar-ne els botons.
  7. Baralla de cartes: Sí, encara que sembli un bestiesa, un esquerrà obre les cartes de manera que només pot veure les cantonades buides!
  8. Armes de foc: però no les feu servir, eh!
  9. Instruments musicals: ja sigui la flauta, algunes guitarres... gairebé tots estan fets per dretans.
  10. Aparells tecnològics: Les càmeres fotogràfiques tenen el botó a la dreta i estan fetes per subjectar-les amb la dreta. Les càmeres de vídeo tenen tant els botons com la corretja a la dreta i inclús a l'esquerra hi tenen la pantalla (impossible de subjectar amb la mà esquerra!).
  11. Encaixada de mans: quan saludem formalment donem la mà. Però i si l'altre és esquerrà? Res, sempre a la dreta. Es pot donar el cas de dos esquerrans que no es coneguin s'encaixin les mans amb la dreta!
  12. Cadires amb tauleta: Sí, aquelles cadires ortopèdiques que tenen una minúscula tauleta (a la dreta, és clar).
  13. Clau de cotxe: Entres al cotxe i poses la clau a... ? A la dreta.
  14. Moltíssimes absurditats quotidianes: Per exemple, tasses amb imatges per un sol cantó.

I, finalment, existeixen frases fetes al nostre vocabulari com "llevar-se amb el peu esquerre" i en castellà... "siniestro" és sinònim de "zurdo" (que sembla un insult). De fet, "a tort i a dret" en castellà es tradueix com a "a diestro y siniestro", és a dir, "a dreta i esquerra".

4 comentaris:

Anònim ha dit...

Realment molt interessant! Hi havia coses que ni se m'havien passat pel cap! Les càmares de video!!

Som uns desconsiderats amb els esquerrans...

Anònim ha dit...

algun dia els esquerrans dominarem el món.

temps al temps!

Anònim ha dit...

continuo xafardejant xDD
es que aquest m'ha tocat molt .. sóc esquerrana xDD però m'he criat com una dretana ... el ratolí l'utilitzo com un dretà, en canvi un company meu de facultat es incapaç de fer-ho amb la dreta i es esquerrà !! els instruments .. jo toco la guitarra i la gralla i no m'afecta pas, així com les raquetes en els esports, faig servir les dos mans. Quan condueixo ja tinc el xip canviat, de fet el meu profe tb era esquerrà !!
A on noto una mica de puteria es quan tallo algo amb les tisores, o cuso, les cadires de la universitat o de sales de conferencies.. i d'altres coses que ara no em venen al cap jeje

tinc la costum de mirar la gent com acuta alhora de fer servir les mans per veure si son esquerrans o no jeje

ah això de la part esquerra més desenvolupada ... per desgràcia un "bitxitu" em va atacar a l'orella esquerra i hi sento menys xDD però es cert, no puc portar el bolso al costat dret sóc incapaç jeje

diuen que això no es genètic, però no se no se .. i també diuen que els esquerrans som més llestos .. això si que no m'ho crec pq ven rucs que som !! jeje ara bé, quan tinc que raonar ho faig prou bé :P

Adéu :)

Anònim ha dit...

jo soc esquerra xd